Toruń, Poznań, 28 stycznia 2019
roku
(50.
rocznica wydania debiutanckiej płyty zespołu Led Zeppelin)
Konferencja
naukowa:
O
Ro(c)ku ów! Muzyczny rok 1969 i jego kulturowe implikacje
10–12.09.2019
r., Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Szanowni
Państwo,
Zapraszamy do udziału w konferencji
naukowej: O Ro(c)ku ów! Muzyczny rok
1969 i jego kulturowe implikacje organizowanej wspólnie przez Uniwersytet
Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
która odbędzie się w dniach 10–12
września 2019 roku w Toruniu.
Rok
1969
w muzyce popularnej stanowi jeden z kilku najważniejszych punktów odniesienia
dla kultury współczesnej i przełomowych momentów w bujnie rozwijającej się
muzyce rockowej lat 60. XX wieku. Miało wówczas miejsce wiele istotnych dla
rocka wydarzeń, a opublikowane wówczas płyty wielu wykonawców weszły na stałe
do kanonu muzyki rozrywkowej. Muzyka w drugiej połowie lat 60. dwudziestego
wieku stała się narzędziem wyrażania pokoleniowych pragnień, roszczeń oraz
frustracji. Muzyka, nie zatracając swej funkcji rozrywkowej i estetycznej,
pozwalała zaistnieć w przestrzeni publicznej poglądom politycznym i sprzyjała
ekspresji nastrojów społecznych, charakterystycznych dla końca dekady. Sam rok
1969 zaś stał się dla mitologii rocka i samej kultury Zachodu równie istotny,
jak rok 1967, czy 1968.
Rok
1969 jest też, z perspektywy lat patrząc, swoistym
podsumowaniem muzyki rozrywkowej tak intensywnie rozwijającej się w owym
dziesięcioleciu, będąc schyłkiem karier kilku istotnych wykonawców (The
Beatles, Cream, Jimi Hendrix), a jednocześnie był punktem startu dla innych,
którzy zaczęli dopiero zdobywać popularność (Led Zeppelin, Black Sabbath,
Magma, Van Der Graaf Generator, King Crimson, Genesis, Crosby, Stills, Nash and
Young). Dla wielu innych artystów był istotnym punktem w karierze, podkreślonym
interesującymi wydawnictwami płytowymi (The Moody Blues, The Kinks, Miles
Davis). Jeśli zauważyć,
że właśnie w 1969 roku ukazały się takie płyty, jak – by wymienić jedynie wyrywkowo
– In a Silent Way, Arthur (or the Decline and Fall of the
Empire), In the Court of the Crimson
King, The Stooges, Goodbye, The Velvet Underground;Crosby,
Stills and Nash;Hot Rats, Valentynne Suite, Uncle Meat, Is, Atlantis, Blues Obituary, Trout Mask
Replica, Johnny Cash at San Quentin,
Tommy, Basket of Light, Happy Trails,
Kick Out the Jams, Happy Sad, Unhalfbricking, Unicorn, Stand!, Stonedhenge, To Our Children's Children's Children, czy dwie
pierwsze płyty Led Zeppelin i w końcu – Abbey
Road, to widzimy, że był to rok obfitujący w niezwykłe muzyczne wydarzenia.
Wreszcie, za symbol
owej epoki należy bez żadnych wątpliwości uznać Woodstock Festival z sierpnia
1969 roku, który na trwałe – jak żadne inne wydarzenie tej rangi do czasu Live
Aid – wpisał się w mitologię końca lat 60. XX wieku, tworząc jej pozytywny
obraz w kolejnych dekadach. Sam festiwal również stał się wydarzeniem
mitycznym, którego oddziaływanie na zmianę społeczną owego okresu było i jest
nie do przecenienia, a podczas którego wielkim blaskiem zabłysły gwiazdy kilku
wykonawców zdobywających szeroką publiczność i medialny rozgłos (Ten Years
After, Santana, Sly and the Family Stone).
Rock końca lat 60.
minionego wieku to zatem fenomen szczególny z historycznego, kulturoznawczego, literaturoznawczego,
muzykologicznego, medioznawczego, socjologicznego i antropologicznego punktu
widzenia. Do głosu doszło wielu nowych oryginalnych wykonawców grających muzykę
rockową oraz pojawiło się kilka istotnych nowych sub-gatunków w obrębie rocka,
by wymienić hard rock, progressive rock, jazz rock, otwierających perspektywy
dla muzyki popularnej w – równie interesującej – nowej dekadzie.
Do wystąpień konferencyjnych
chcemy zaprosić antropologów, historyków, historyków filozofii, językoznawców, komunikologów,
kulturoznawców, literaturoznawców, medioznawców, muzykologów, politologów, socjologów
oraz wszystkich tych, którzy uznają rock końca lat 60. XX wieku (zwłaszcza,
oczywiście, rok 1969) za istotne
zjawisko kulturotwórcze i artystyczne.
Chcielibyśmy dyskutować o wpływie
rockowych wydarzeń roku 1969 w kilku
szerokich blokach tematycznych, obejmujących zjawiska polityczne, obyczajowe,
wpływ lat 60. minionego wieku na różnorodne sfery sztuki, a więc na: muzykę,
literaturę, film, teatr, sztuki wizualne, ale też na modę, design, architekturę
itp. Tematy
referatów mogą obejmować zatem następujące obszary problemów (jednak nie
ograniczajmy się do nich):
muzyka
i sztuka
rock
końca lat 60. XX wieku: alternatywa i mainstream
wykonawcy
kultowi i niszowi
wielkie
gwiazdy rocka końca lat 60. XX wieku
magiczne
płyty / magiczne miejsca / magiczni artyści
zwycięzcy
i przegrani, kochani i zapomniani roku 1969
co
nam zostało z roku 1969? pokłosie drugiego lata miłości
pokłosie
roku 1969 w Polsce (polska psychodelia i nie tylko)
beyond 1969 (my z niego
wszyscy): narodziny nowych sub-gatunków muzycznych
(hard rock, jazz rock, progressive rock)
moda, design,
architektura
rok
1969 i sztuka: film, literatura, sztuki wizualne, teatr
społeczeństwo
i polityka
Woodstock
i jego konsekwencje muzyczne i społeczne
pokolenie
Woodstock
ruch
hipisowski i zmiana kulturowa
wartości
i antywartości roku 1969
ruch
pacyfistyczny / Wietnam
rewolucja
seksualna
rok
1969 i konflikt pokoleń
polityka
/media /muzyka
w
cieniu roku 1968: rok 1969 w PRL
Rok
1969 dziś – jeszcze nowsze mitologie
mitologie roku 1969
rok 1969 jako miejsce
pamięci
konstruowanie istoty roku
1969 w dyskursie medialnym początku XXI wieku
rok 1969 jako tradycja
wynaleziona
rok 1969 w sieci
Planujemy rozpoczęcie
konferencji 10 września 2019 roku,
wieczorem – od wspólnego uczestnictwa w specjalnym koncercie i pokazie filmu.
11 września zapraszamy na wykład
prof. Wojciecha J. Burszty oraz spotkanie z prof. Jerzym Jarniewiczem.
Wieczorem, po obradach, niespodzianka literacka! Obrady będziemy kontynuować i
zakończymy 12 września. Dla
uczestników konferencji przewidziano obiad oraz przerwy kawowe. O dodatkowych
atrakcjach będziemy informować na bieżąco. Po konferencji planujemy wydanie
monografii naukowej.
Zgłoszenia
prosimy przesłać do na adres:
1969.konferencja@gmail.com
Timetable:
deadline
dla zgłoszeń/abstraktów: 15 kwietnia 2019 r.
akceptacja
zgłoszeń: 25 kwietnia 2019 r.
ogłoszenie
programu: 15 maja 2019 r.
opłata
konferencyjna: 450 złotych
Organizatorzy:
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji
Społecznej, Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych, UMK Toruń;
Zakład Antropologii Literatury i
Edukacji Polonistycznej, Instytut Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny, UMK
Toruń;
Zakład Studiów nad Kulturą Współczesną, Instytut Etnologii
i Antropologii Kulturowej, Wydział Historyczny, UAM Poznań
Komitet organizacyjny:
kierownicy naukowi:
prof.
dr hab. Marek Jeziński (KDiKS, WPiSM UMK),
prof.
dr hab. Waldemar Kuligowski (ZSnKW, IEiAK, WH UAM),
dr
hab. Paweł Tański (ZALiEP, ILP, WF UMK)
sekretarz
konferencji: mgr Michał Pranke (ZALiEP, ILP, WF
UMK)
Wzór
zgłoszenia na konferencję
1.
Imię i nazwisko:……………………………………………………………............……………
2.
Nazwa instytucji:
…………………………………………………………….............................
……………………………………………………………............………………………
3.
Stopień/tytuł naukowy:
…………………………………………………………..…............….
4. Adres
do korespondencji:
………………………………………………………….......………
……………………………………………………………............………………………
5. Telefon: ………………………………… E-mail:
.....................……………………………….
6.
Udział w konferencji: czynny/ bierny/
7.
Tytuł
wystąpienia: ………………………………………………………...................................
……………………………………………………………............………………………
8. Abstrakt:
9. Wymagany sprzęt (laptop,
rzutnik):
10. Obiad (wegetariański/
wegański/ dowolny):
11. Uwagi:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz